Objavte silu a energiu 7 lokálnych potravín

Objavte silu a energiu 7 lokálnych potravín

7 zdravých lokálnych potravín, ktoré obohatia vaše stravovanie a poskytnú vášmu telu blahodarné účinky počas celého roku

Obsah:
1. Strukoviny
2. Kyslá kapusta
3. Cvikla
4. Kapusta
5. Med
6. Mak
7. Vlašské orechy


V minulosti – v časoch našich starých rodičov – sa jedli lokálne a sezónne potraviny vo veľkej miere. Záhradu plnú ovocných stromov so šťavnatými plodmi a zeleninové políčka plné chrumkavej a čerstvej zeleniny máte určite mnohí medzi spomienkami na detstvo. V súčasnosti dostáva význam lokálnych potravín a sezónneho stravovania opäť zelenú. Mnohí z nás uprednostňujú nákup potravín malých lokálnych producentov.

Pestrosť a vyváženosť našej stravy je, bez debaty, veľmi dôležitá. Veď od toho závisí množstvo energie a živín, ktoré doprajeme nášmu organizmu. Niekedy však zabúdame na miestne, zdanlivo bežné (tu a tam až zatracované) potraviny, ktoré sa oplatí zaradiť do nášho denného jedálnička. A nielen počas pôstneho obdobia.


Lokálne a sezónne potraviny vám poskytnú nasledujúce základné benefity:
1
. Čerstvosť,
2. vynikajúcu chuť,
3. charakteristickú vôňu,
4. prirodzenosť - bez chemických úprav a prídavných látok,
5. vysokú kvalitu,
6. tomu primeranú cenu,
7. známy pôvod a podporu slovenských pestovateľov a producentov.


7 zdravých lokálnych potravín

Pre vašu inšpiráciu a podnety pre zmenu v zložení stravy sa dnes zameriame na 7 lokálnych potravín, ktoré sú dostupné aj v tomto ročnom období. Ich priaznivé účinky si môžete odskúšať hneď – o to viac, ak ste sa rozhodli držať pôst.

1. Strukoviny

• Strukoviny obsahujú veľa vlákniny a ľahko stráviteľných bielkovín a podľa druhu aj vybrané minerálne látky. Fazuľa má priaznivé účinky na slezinu a obličky. Červená šošovica (antioxidanty, vitamín B6) zlepšuje funkciu mozgu. Cícer (bohatý na železo, vápnik, horčík, selén) obsahuje aj látku, ktorá plní významnú úlohu pri vývoji mozgu a nervového systému.
• Môžete si vybrať z viacerých druhov – fazuľa, šošovica, hrach, cícer, či kedysi dosť pestovaný bôb. Okrem polievok a prívarkov ich vyskúšajte ako náhradu ryže alebo zemiakov.

2. Kyslá kapusta

• Kyslá kapusta je zdrojom vitamínu C, E, vitamínov skupiny B a K, obsahuje železo, fosfor, flór, horčík či draslík. Je jedným z najlepších prírodných probiotík, antioxidant a požierač tuku. Nenadarmo jej patrí jedno z popredných priečok najzdravších potravín.
• K jej blahodarným účinkom patrí zvyšovanie obranyschopnosti organizmu, znižovanie krvného tlaku, podpora funkcie čriev a detoxikácia organizmu.
• Môžete ju konzumovať surovú, alebo ako súčasť rozmanitých druhov jedál. Samozrejme, najlepšie urobíte, keď si kyslú kapustu vyrobíte sami doma.

3. Cvikla

• V cvikle nájdete niekoľko dôležitých zložiek – sodík, draslík, vápnik, horčík, či rubídium a cézium. Ďalej obsahuje vitamín C , vitamíny skupiny B a ďalšie, kremík, kyselinu listovú, vlákninu aj betaín.
• Medzi top lokálnych potravín ju zaraďujeme, keďže je veľmi vhodná pre podporu a úpravu trávenia, pre zdravé srdce a krvný tlak, zlepšuje prietok krvi v tele, bráni proti demencii, podporuje činnosť pečene a imunitu, pôsobí ako prevencia voči rakovine, podporuje dobrú náladu.
• Je dokázané, že pitím šťavy z červenej repy sa zlepšuje okysličovanie svalov počas cvičenia, teda má dobrý vplyv aj na zvýšenú aktivitu počas vytrvalostného cvičenia.
• Odporúča sa konzumácia čerstvo uvarenej cvikly, ktorá je lepším zdrojom živín ako surová.

4. Pohánka

• Pohánka bola v slovenskej kuchyni niekedy hojne používaná a dnes zažíva svoju renesanciu a znovuobjavenie. Je to hlavne vďaka jej zloženiu - vápnik, fosfor, mangán, železo, selén, vitamíny B1, B2, C a E. Keďže neobsahuje lepok, hodí sa aj pre celiatikov a tých, ktorí ho vyraďujú zo svojich jedálničkov.
• Oceníte jej priaznivé účinky na vašu imunitu, cievy, kŕčové žily alebo hemoroidy.
• Uvarte si z nej zdravú kašu, alebo ju použite ako prílohu k jedlu, či vo forme šalátu.

5. Med

• Vďaka najlepšej možnej kombinácii fruktózy a glukózy je med na našom stole tým najvhodnejším sladidlom. Glukóza dodá organizmu okamžitú energiu a fruktóza zvýši hladinu krvného cukru na potrebnú výšku pre dlhšie obdobie. Rovnako sa oceňujú antibakteriálne účinky medu a je výborný pri prechladnutí.
• Nahraďte vaše sladidlá medom a vyskúšajte jeho lahodné a „sladké“ účinky pre vaše telo.
• Skúste aj ďalšie produkty z medu – propolis a včelí peľ, ktoré obsahujú široké spektrum vitamínov, aminokyselín a minerálnych látok. Med však patrí k výrazným alergénom, preto s jeho užívaním začíname postupne.

6. Mak

• Až 20 % obsahu maku tvorí vápnik. Zároveň je zdrojom vlákniny, vitamínu E, horčíka a železa.
• Všetky tieto látky sú pre telo dôležité a dokonca chránia srdce, svaly a mozog. Mak posilňuje kosti, pomáha pri osteoporóze, pôsobí upokojujúco a má priaznivé účinky na stav vlasov, nechtov a zubov.
• Doprajte si niečo chutné, sladké a makové aspoň raz do týždňa.

7. Vlašské orechy

• Pod tvrdou škrupinou vlašských orechov sa nachádza dokonalý zdroj živín - zdravé tuky, vláknina, rastlinné steroly, antioxidanty, mnohé vitamíny a minerály (železo, meď, mangán, fosfor, vápnik či horčík).
• Vlašské orechy ponúkajú ľudskému organizmu bohatý zdroj energie. Sú ideálne pre mozog, srdce, trávenie, ako prevencia cukrovky, zlepšujú plodnosť, zlepšujú pokožku aj vlasy.
• V kuchyni ich využijete na sladko aj na slano. Tajný tip: hrsť orechov denne pre blahodarný vplyv na ľudský organizmus.


• Vyberte si 1 alebo 2 z týchto potravín a zaraďte ich pravidelne do vášho jedálnička. Potom budete pridávať ďalšie.
• Ak si ich kladiete na tanier pravidelne v podobe rozmanitých jedál, či priam gastronomických špecialít, tlieskame a fandíme vám.
• Budeme radi, keď nám pošlete váš osvedčený recept z týchto lokálnych potravín: info@ratesarena.sk Radi sa necháme strhnúť – uvariť si niečo nové, chutné a hlavne zdravé.
• Spojenie zdravej stravy, pravidelného pohybu a aktívneho cvičenia je pre naše telá tá najlepšie kombinácia pre príjemný oddych, dobitie bateriek a načerpanie potrebnej energie. Aby sme každý deň začínali s dobrou náladou a fit pocitom.

Daľšie články

7 tipov pre podporu sebadisciplíny a pravidelného cvičenia

7 tipov pre podporu sebadisciplíny a pravidelného cvičenia

Kuskus s pečenou zeleninou a cícerom

Kuskus s pečenou zeleninou a cícerom