Výzva týždňa – 7 dní bez mäsa

Výzva týždňa – 7 dní bez mäsa

Vyskúšajte počas pôstu 7 dní bez mäsa a nahraďte ho 5 vhodnými alternatívami pre váš trendy zdravý životný štýl

Obsah:
1. Zelený hrášok
2. Sója
3. Chia
4. Avokádo
5. Tvaroh
6. Vyskúšajte 7 dní bez mäsa


Pôstne obdobie sa rýchlo prehuplo do druhej polovice. Ak ste naň pozabudli, alebo ste sa ešte neodhodlali, poďme si dať spoločne malú výzvu. Prijmite osobnú výzvu - 7 dní bez mäsa. Pre jednoduchšie a pohodlnejšie napĺňanie tejto možnosti pôstu pridávame 5 druhov potravín, ktorými mäso ľahko a účinne nahradíte. Tak hor sa do toho!

Tých, ktorí zo svojho jedálnička vylúčili mäso natrvalo, označujeme ako vegetariáni. Ešte pár rokov dozadu to znelo skôr ako hanlivé označenie niekoho, kto chce byť „in“ a tvrdí, že nepotrebuje jesť mäso.

S ohľadom na ekológiu a tému uhlíkovej stopy sa však vylúčenie (červeného) mäsa zo stravy čoraz viac a celosvetovo skloňuje. Pritom sa označuje za jednu z možností znižovania osobnej uhlíkovej stopy a stáva sa trendy.

Ak ste veľkými zástancami mäsa vo svojej strave a skutočne si neviete predstaviť váš život bez mäsa, odhodlajte sa aspoň na pár dní, pripraviť si na tanier niečo iné ako tradičné mäso.

Samozrejme s dôrazom na to, aby obsahovali práve tie telu prospešné látky, ktoré vám bežne dodáva mäso. Ide predovšetkým o bielkoviny, tuk, vitamíny skupiny B a minerálne látky ako železo, zinok a selén.


My vám odporúčame týchto 5 vyhovujúcich možností:

1. Zelený hrášok

• Kto by odolal šťavnatému hrášku čerstvo vylúpnutému zo zeleného struku? A je aj veľa zdravých dôvodov, prečo zelený hrášok konzumovať a v tomto prípade ním nahradiť mäso.
• Hrášok patrí medzi najlepšie zdroje rastlinných bielkovín a má vysoký obsah vitamínov skupiny B (kyselinu listovú, vitamín B1, B2 a B5) a tiež vitamín A, C, E, D aj K. Ďalej obsahuje hodnotný podiel vlákniny a z minerálov - draslík, fosfor, horčík, vápnik, meď, železo či zinok.
• Konzumácia zeleného hrášku veľmi dobre vplýva na reguláciu hladiny cukru v krvi, prevenciu pred kardiovaskulárnymi chorobami, prevenciu osteoporózy a podporuje trávenie. Okrem upokojenia a harmonizácie psychiky podporíte jedením hrášku aj svoju mentálnu aktivitu. Na organizmus pôsobí regeneračne a antioxidačne. Siahnite po ňom aj vtedy, keď chcete mať pružnejšiu pokožku, pevnejšie vlasy a nechty.
• Popri klasickej konzumácii zeleného hrášku vo forme príloh a polievok, si môžete vyrobiť aj chutné a zdravé pesto na cestoviny.

2. Sója

• Sója ako jedna z najkontroverznejších potravín súčasnosti a zároveň jedna z najbohatších zdrojov bielkovín so všetkými esenciálnymi aminokyselinami. Sója ako rastlinná potravina neobsahuje cholesterol ani nasýtené mastné kyseliny, je vynikajúcim zdrojom vitamínov (skupiny B) a minerálov (fosfor, železo).
Výrobky zo sóje (napr. tofu) majú niekoľko dôležitých priaznivých účinkov na ľudský organizmus:
a) znižujú hladinu cholesterolu,
b) pomáhajú pri svalovej vyčerpanosti a únave kĺbov,
c) ako zdroj vitamínu K, vápnika a mangánu podporujú pevnosť kostí,
d) selén a fytochemikálie chránia pred rakovinou,
e) znižujú príznaky menopauzy u žien, pokiaľ sa konzumujú dostatočne dopredu.
• Portfólio výrobkov zo sóje je v súčasnosti veľmi široké, preto si každý istotne vyberie tie, ktoré mu budú vyhovovať i ako možná náhrada mäsa.

3. Chia

• Že vraj už Aztékovia a Mayovia využívali tieto semienka na zlepšenie výdrže, keďže sú skvelým zdrojom bielkovín. Do jedálnička sa hodia aj kvôli obsahu omega 3 a 6 mastných kyselín, vápnika, antioxidantov a vlákniny, železa, zinku, draslíka, magnézia, fosforu a vitamínov A, B, C a E.
• K ich top účinkom pre organizmus patrí regulácia cukru v tele, zníženie tlaku krvi, riedenie krvi. Ďalej znižujú riziko cukrovky, udržujú zdravé kosti a zdravú pokožku, podporujú srdce a cievy, podporujú správne fungovanie trávenia. Sú vhodné pre celiatikov, keďže neobsahujú lepok.
• Chia semienka použijete na prípravu chutnej kaše alebo nimi zahustite vaše obľúbené smoothies. Sú ideálne pre tých, ktorí pravidelne športujú alebo tých, ktorí chcú rýchlejšie schudnúť.

4. Avokádo

• Ovocie guľovitého alebo hruškovitého tvaru, ktoré pochádza z Južnej Ameriky, má veľmi vysoký obsah bielkovín a zdraviu prospešných tukov. Zároveň obsahuje vysoké množstvo vitamínu E a vitamínu C, čo sú významné antioxidanty. Je bohaté aj na vitamín B6, dôležitý pre správne fungovanie nervovej sústavy, a na draslík, železo a horčík. Avokádo obsahuje tiež vysoké hladiny folátu.
• Ak hovorím o avokáde, potom nájdeme týchto 10 priaznivých účinkov pre zdravie: avokádom proti rakovine, k znižovaniu hmotnosti, k duševnej rovnováhe, proti depresii, proti chronickým ochoreniam, preventívne proti osteoporóze, pre dobré trávenie, pre tvorbu červených krviniek, pre lepšie fungovanie mozgu a pre hebkú pleť.
• Avokádo môžete použiť ako nátierku, ako základ studených i teplých polievok, k studeným šalátom i k zemiakom vareným v šupke. Môžeme ho konzumovať surové alebo zapečené.

5. Tvaroh

• Či ide o jemný, hrudkovitý, nízkotučný alebo plnotučný, tvaroh môžete konzumovať v ktorejkoľvek podobe a vaše trávenie sa vám poďakuje, keďže sa trávi pomaly a mimoriadne ľahko.
• Tvaroh ako náhrada mäsa sa odporúča kvôli vysokému obsahu bielkovín, nízkemu obsahu sacharidov, bohatému podielu vápnika, draslíka, horčíka, mangánu, zinku, medi, železa, selénu a vitamínov A, B (B6, B12), C, D a E. Nachádzajú sa v ňom aj omega-3 a -6 nenasýtené mastné kyseliny.
• Vo veľkej obľube ho majú práve športovci (jedia ho hojne pred spaním), keďže pomáha pri redukcii hmotnosti a pri budovaní svalovej hmoty. Keď siahnete po konzumácii tvarohu, tak si pomáhate znižovať hladinu cholesterolu a vysoké ph v žalúdku, chránite mozgové bunky, posilňujete zuby, kosti, pokožku, kvalitu vlasov aj nechtov. Ak sa chcete zbabiť napätia alebo úzkosti, taktiež ho zaraďte pravidelne do svojho režimu stravovania.
• Tvaroh je vynikajúci v zákuskoch, koláčoch, nátierkach, šalátoch a iných jedlách podľa vašej chuti a fantázie.

6. Vyskúšajte 7 dní bez mäsa

• Vhodnú náhradu za mäso predstavujú aj obilniny (quinoa, pohánka), strukoviny (fazuľa) alebo orechy, ktoré sme už uviedli v predchádzajúcich textoch na tému zdravšieho stravovania v rámci našich blogových príspevkov. Pokojne sa k nim opäť vráťte a nechajte sa inšpirovať.
• Ak sa aj nechcete vzdať mäsa, tieto potraviny vám dajú pôsobivé podnety pre zmenu, obohatenie alebo odľahčenie vášho štandardného stravovacieho režimu.


Budeme radi, keď sa podelíte o akékoľvek vaše pozitívne a priaznivé účinky, či nové kulinárske zážitky s navrhnutými alternatívami voči mäsu. Tešíme sa na vaše postrehy: info@ratesarena.sk

Vychutnávajte si pôstne obdobie najlepšie, ako sa vám dá. Ak chcete malý impulz pre zmenu, tak sa dajte nahovoriť na našu výzvu – 7 dní bez mäsa.

Malé kroky, ktoré môžu viesť k veľkým stimulom pre váš zdravý životný štýl a zlepšenie kondície v kombinácii s pravidelným športovaním. Získajte dostatok energie pre vašu prácu, rodinu aj trávenie voľného času a prejavte ešte i zodpovedný prístup k životnému prostrediu. Lákavé prepojenie, čo poviete?

Daľšie články

7 tipov pre podporu sebadisciplíny a pravidelného cvičenia

7 tipov pre podporu sebadisciplíny a pravidelného cvičenia

Kuskus s pečenou zeleninou a cícerom

Kuskus s pečenou zeleninou a cícerom