5 tipov zdravých celozrnných obilnín pre vás

5 tipov zdravých celozrnných obilnín pre vás

Objavte výživné účinky celozrnných obilnín pre vaše telo aj myseľ. Prečo zaradiť pšeno, quinou, červenú ryžu, špaldu a amarant do vášho jedálnička.

Obsah:
1. Quinoa
2. Pšeno
3. Amarant
4. Špalda
5. Červená ryža


Podľa histórie patrili celozrnné potraviny k dôležitej zložke stravy našich predkov. V súčasnosti sa obilniny používajú v mnohých kuchyniach a tešia sa obľube. Dôvody, prečo sa oplatí jesť tradičné celozrnné obilniny, ukrýva každé zrno pšena, špaldy, amarantu a pod. a vy sa ich dozviete práve teraz.

Tieto potraviny patrili niekedy k našim lokálnym potravinám a ich hodnota a prínos pre ľudský organizmus je minimálne v týchto oblastiach:
1. Zdroj sacharidov, teda energie pre telo a myseľ.
2. Zdroj minerálov, vitamínov, bielkovín a vláknin.
3. Neobsahujú cholesterol, mnohé ani lepok.
4. Uvoľňujú sa do krvi postupne, nespôsobujú výkyvy (zvyšovanie) hladiny cukru v krvi.
5. Vyživujú slezinu a žalúdok a pomáhajú dobrému tráveniu.
6. Majú prirodzene sladkú chuť, čím znižujú chuť na iné, väčšinou nezdravé sladkosti.
7. Zabezpečujú prirodzený detox organizmu.
8. Podporujú chudnutie, preto dámy zbystrite pozornosť.
9. Istotne ste postrehli ich vysokú výživnú hodnotu pre vás, tak už len ich bližšie spoznať a zaradiť do svojho jedálnička:


Quinoa

Drobné guľaté zrná, ktoré patria medzi najzdravšie potraviny sveta z viacerých dôvodov:
1. znižujú krvný tlak a stres, zlepšujú spánok a podporujú dobrú náladu vďaka esenciálnym aminokyselinám,
2. odstraňujú zo svalov vysoký obsah horčíka,
3. zabezpečujú pomalé stúpanie hladiny cukru v krvi, čo pomáha udržiavať štíhlosť,
4. sú vhodné pre celiatikov, keďže quinoa je bezlepková.
• Je bohatým zdrojom spomínaných esenciálnych aminokyselín, ďalej bielkovín, vápnika, železa, fosforu, vitamínov skupiny B a vitamínu E.
• Quinou môžete použiť do sladkých i slaných pokrmov. Výborná je ako príloha k mäsu či zelenine. Najuniverzálnejšou, čo sa chuti týka, je biela quinoa.

Pšeno

• Práve pšeno je obilnina, ktorá bola u nás bežná ešte predtým, ako sme objavili ryžu. Je to vlastne proso bez šupiek, má žltú farbu a príjemne sladkú chuť.
• Je ideálne práve na jar, lebo vás prebudí z jarnej únavy a pomôže ešte s mnohými neduhmi.
• Pokojne ho môžeme označiť ako zázračnú obilninu, lebo je dobre stráviteľné, výživné, chutné a sýte, vhodné aj pre celiatikov, pretože neobsahuje lepok.
• Ako jedna z mála obilnín, pšeno má zásaditý vplyv na organizmus. Obsahuje horčík, draslík, fosfor, kremík, meď, vápnik, železo, zinok, mangán, magnézium, selén, z vitamínov sú v ňom zastúpené B1, B2, E, K.
• Pšeno podporuje rast a zachovanie zdravých zubov, nechtov a vlasov, ovplyvňuje vzhľad a pružnosť kože, vyznačuje sa protizápalovými účinkami, urýchľuje hojenie rán, pôsobí blahodarne pri osteoporóze, má skvelé účinky pre podporu trávenia a funkciu sleziny. Veľmi dobre sa hodí pri detoxikácii organizmu a tráviaceho systému.
• Pšenová kaša je tým najlepším tipom na chutné a zdravé raňajky.

Amarant

• Možno vám tento názov nič nehovorí a možno túto juhoamerickú obilninu poznáte pod názvom láskavec.
• Amarant, ďalšia tzv. zázračnú potravina, obsahuje kvalitné bielkoviny, stopové prvky, minerálne látky a vitamíny. V obsahu výživných látok, ako je vláknina, železo, vápnik, meď, zinok, horčík, draslík, vitamíny  A, B, C, E i kyseliny listovej a zdravého tuku, prevyšuje ostatné obilniny.
• Je veľmi vhodný pre celiatikov, pre cukrovkárov, pre obéznych, pre športovcov (pomáha pri raste svalovej hmoty), či ženy v tehotenstve a dojčiace matky.
• Vaše telo ocení to, že podporuje obranyschopnosť organizmu a imunitný systém, znižuje vysoký cholesterol, podporuje činnosť mozgu, prečisťuje hrubé črevo od nečistôt (pomáha dokonca pri rakovine hrubého čreva), zlepšuje trávenie a pôsobí preventívne pri osteoporóze.
• Amarant môžete využiť ako prílohu k jedlám, namiesto cestovín do polievok, do pudingov, do koláčov, či smoothie nápojov. Je súčasťou mnohých sladkostí, ktoré sú dostupné na trhu.

Špalda

• Špalda označuje prastarý druh pšenice. Je považovaná za pôvodnú obilninu a je predchodkyňou všetkých súčasných druhov pšenice. Zrno špaldy má podlhovastý tvar a krásnu zlatistú farbu.
• V porovnaní s inými obilninami má špalda vyšší obsah bielkovín a minerálnych látok. V špalde taktiež nájdete riboflavín (vitamín B2), magnézium, niacín, tiamín, meď, horčík, zinok a železo.
• Vďaka svojmu zloženiu posilňuje prirodzenú imunitu, upokojuje a posilňuje psychiku, podporuje trávenie a prečisťuje organizmus. Síce obsahuje lepok, ale dokážu ju tolerovať aj celiatici.
• Špalda má hrejivé účinky na organizmus a sladkú chuť. Známe je používanie špaldovej múky pri príprave chleba, pečiva, či koláčov už aj v domácnostiach. Môžete však vyskúšať špaldu i vo forme vločiek alebo zŕn.

Červená ryža

• Červená ryža patrí medzi najexotickejšie druhy ryže. Ide o celozrnný druh ryže, pochádzajúci z Thajska a bežne sa konzumuje v oblasti Himalájí a južného Tibetu, v Bhutáne i južnej Indii.
• Je pre ňu typická oriešková chuť a červená farba, po uvarení ešte výraznejšia. Táto obilnina sa nelúpe, zostáva na nej tuhá šupka a je pevná aj po dlhšom varení.
• Červená ryža je nutrične veľmi bohatá: veľké množstvo minerálov, vitamínov, bielkovín, sacharidov i vlákniny a ďalších cenných látok. Je v nej ukrytý aj väčší podiel nenasýtených mastných kyselín. Z minerálnych látok si pomocou tejto obilniny doplníte železo, vápnik, zinok aj horčík.
• Konzumácia červenej ryže sa odporúča hlavne kvôli tomu, že zlepšuje proces trávenia, nespôsobuje výkyvy obsahu cukru v krvi, znižuje vysoký krvný tlak a hladinu cholesterolu, podporuje dobrý stav kostí, zubov, nechtov, pokožky i vlasov. Predstavuje prevenciu pred artritídou a osteoporózou. Dokonca má schopnosť regulovať obsah vody v organizme.
• Môžete ju použiť ako ktorýkoľvek druh ryže a istotne ju rýchlo nahradíte.
• Tento krátky zoznam berte ako inšpiráciu, keďže paleta zdravých celozrnných obilnín je skutočne široká. Samozrejme, fantázii vašich kulinárskych zručností a pestrosti potravín sa medze nekladú.


Sme si istí, že máte obľúbené recepty a triky, ako využiť obilniny v prospech vášho zdravého životného štýlu. Podeľte sa s nimi: info@ratesarena.sk


Postup prípravy celozrnných obilnín

Pre dosiahnutie tých najlepších efektov z konzumovania celozrnných obilnín, odporúčame dodržiavať nasledujúci postup prípravy:
1. Obilninu premyjeme studenou vodou (najlepšie 3x). Zlé zrná alebo iné nečistoty, či kamienky odstránime.
2. Obilniny namočíme na niekoľko hodín do vody. To uľahčí ich trávenie a zvýši hodnotu obilniny.
3. Obilniny varíme pomaly na miernom ohni, dáme im dostatočný čas.
4. Penu vznikajúcu pri varení obilnín zberáme a odstraňujeme. Výnimkou sú obilniny v BIO kvalite.
5. Obilniny trošku osolíme.
6. Obilnina je dobre uvarená, keď sa otvorí – zrno pukne po celej dĺžke.

Urobte ďalšiu malú zmenu vo vašom stravovaní. Stavte na celozrnné obilniny a silu, ukrytú v ich zrnách.

Daľšie články

7 tipov pre podporu sebadisciplíny a pravidelného cvičenia

7 tipov pre podporu sebadisciplíny a pravidelného cvičenia

Kuskus s pečenou zeleninou a cícerom

Kuskus s pečenou zeleninou a cícerom